Liderki biznesu – lesbijki. Być sobą w pracy! #OnetAudio
Forbes Women Podcast - Podcast autorstwa Dziennikarki Forbes Women - Piątki
Kategorie:
Prowadząca: Aleksandra Karasińska Gościnie: Agnieszka Kulikowska, członkini zarządu Michael Page Polska, starsza partnerka w Page Executive Kinga Nowakowska, członkini zarządu, dyrektor operacyjna, Grupa Capital Park Dr Bianka Siwińska, CEO, Perspektywy Women in Tech "Pamiętam, jak myślałam, że jestem jedyną lesbijką w tym kraju, jak miałam poczucie osamotnienia i wyobcowania. Zrobiłyśmy tę sesję, żeby dać młodym ludziom, z małych miast, ze wsi, tym którzy czują, że są sami, odwagę do bycia sobą" – mówi Kinga Nowakowska, członkini zarządu i dyrektor operacyjna w Grupie Capital Park w najnowszym odcinku podcastu Forbes Women. Kinga Nowakowska razem z Agnieszką Kulikowską, członkinią zarządu Michael Page Polska i dr Bianką Siwińską, prezeską Fundacji Edukacyjnej Perspektywy są jednymi z bohaterek lutowej okładki Forbes Women. Zapewne pierwszej w historii polskiej prasy biznesowej okładki i tekstu o liderkach biznesu, które w pracy otwarcie mówią o swojej nieheteronormatywnej orientacji. Zgodziły się także być gościniami w moim podcaście. Pytam je o to, jak i dlaczego dokonały coming outu w pracy, czy i jaki miało to wpływ na ich karierę. Gdy mówi się o orientacji czy tożsamości płciowej w miejscu pracy, zwykle pada sakramentalne pytanie: Po co firmie zaglądać komuś do łóżka? Jaki związek ma seks z miejscem pracy? Osoby LGBT+ są oskarżane o to, że nadmiernie eksponują swoją seksualność. Czyżby? "Tylko kiedy jesteśmy w pełni sobą, jesteśmy w pełni produktywni. Nie tracimy czasu na mijanie się z prawdą, na wymyślanie, co robiliśmy w weekend, bo nie możemy powiedzieć, że byłyśmy gdzieś z nasza partnerką" – tłumaczy Agnieszka Kulikowska. Są różne raporty o tym, jak działają firmy, miejsca pracy, gdzie ludzie mogą być sobą. A także o tym, ile miliardów rocznie traci polska gospodarka tylko dlatego, że jesteśmy jednym z najbardziej homofobicznych krajów w UE. "To jest kapitał utracony, który byłby zainwestowany, ale nie jest, bo firmy patrzą na diversity & inclusion, na kwestie LGBT+. I Polska jest poniżej standardów" – podkreśla Agnieszka Kulikowska, która działa także w zarządzie Kampanii Przeciw Homofobii. Możliwość otwartego mówienia o sobie wpływa na pracowników i firmę – nie jest to tylko kwestia etyczna, ale też z biznesowego punktu widzenia ma znaczenie to, jak w praktyce firmy realizują politykę DE&I wobec grup LGBT+. O jakich korzyściach możemy mówić, opowiadają moje bohaterki. Korzyści dla firm i dla biznesu w ogóle to jedno, możliwość bycia sobą w miejscu pracy ma także wpływ na rozwój osobisty, co podkreśla Bianka Siwińska: "Kariera to nie jest tylko merytoryka, to są też więzi nieformalne, to są więzi społeczne. Jeżeli oddzielasz totalnie swoją prywatność, to twoja kariera będzie mniej efektywna". Mam nadzieję, że ta okładka i materiał w Forbes Women rozpoczną dużą dyskusję w przestrzeni publicznej i przyczynią się do pozytywnych zmian w firmach i w polskim społeczeństwie.